Tekstschrijver PR / voorlichting

Sinds 1985 werk ik als freelance tekstschrijver op het gebied van pr en voorlichting. Meestal voor en soms bij bedrijven en organisaties. Samen met een bestaand team in de organisatie of in een eigen ad hoc-team creatieven (grafisch vormgever, fotograaf, webmaster, drukker).

Grote en kleine opdrachtgevers, enkele benoemd: de gemeente Apeldoorn, Nachenius Tjeenk, Centraal Beheer Achmea, Gastec (nu: Kiwa Gastec), SenterNovem (nu: Agentschap nl), woonstichting De Marken, De Wellen/GGNet, fotograaf Jacintha Bierens, grafisch vormgever Willemieke van den Brink en Rijkswaterstaat. Een greep uit de onderwerpen: de zorg, stadsontwikkeling, sociale woningbouw, vermogensbeheer, energiebesparing, gastechnologie, recreatie, muziek en beeldende kunst.

Opdrachtgevers vroegen mij om tekst te schrijven, te bewerken of te redigeren voor nieuwsbrieven, handboeken, persberichten, webpagina’s, voordrachten, jaarverslagen, interviews, pr-advertenties of bedrijfspresentaties.

Redigeren is overigens meer dan ‘even de d’s’en de ‘t’s nalopen’. Redigeren begint met: wat is doel en doelgroep? begrijpt die doelgroep de tekst trouwens?wat weten ze wel, en wat niet? Uitleggen van begrippen, waarvan je mag aannemen dat die voor de meeste lezers niet zo duidelijk zijn als voor de schrijver.Soms een nieuwe heldere indeling maken voor hoofdstukken, koppen en subkoppen of een zoekfunctie creëren. Altijd alle namen checken van alle commissies, alle functies, alle wetten en alle beleidsnota’s. net als alle verwijzingen naar websites. En als je er dan ook nog taal-, spel- en stijlfouten en het teveel aan wordengewordens uithaalt, te lange zinnen inkort, een persoonlijk voorwoord ook echt persoonlijk maakt, dan wordt het wel wat.

Over mijn teksten zeggen opdrachtgevers en lezers: helder taalgebruik, samenvattingen die de essentie pakken. Over mij: ze denkt met je mee. Sterke punten: vaktechnische onderwerpen vertalen in tekst die begrijpelijk is voor de geïnteresseerde leek. Structuur aanbrengen in lappendekens tekst.

Wil je zelf daarover ook graag de mening horen van een opdrachtgever? neem dan contact op met

advertenties woonstichting De Marken in Applaus, magazine

van de Deventer schouwburg.

concept + tekst: Anja Cohen

fotobewerking: Sunny Gardeur

vormgeving: Ruud van Dijk

Terugkijkend

Voor zijn komende expositie ga ik schilder Theo Elfrink interviewen, in opdracht van de galerie. Bel aan bij zijn atelier in de pijler van de spoorbrug over de Waal in Nijmegen. Hij verwelkomt me hartelijk en zegt dan, bijna verontschuldigend: “Schilders praten niet …..” Ik doe mijn jas uit, we drinken koffie in de woonkamer en gaan dan de trap op naar zijn atelier, op ooghoogte met de spoorbrug. En we praten. Over van alles, behalve over zijn werk. Pas als het woord ‘interview’ helemaal uit zijn hoofd is verdwenen, beginnen we aan het schilderen van zijn uitzicht, over de Waal, over zijn gevoel dat de rivier en het spoor hem ertoe brachten om te gaan reizen. Over schilderen ‘zonder voorbedachte rade’, impulsief. Verrast worden door wat je eigen hand doet. “Dat was een heel leuk gesprek”, zegt hij, bijna verbaasd, als we afscheid nemen.

Met de grafisch vormgever naar een drukkerij. Kunnen jullie een bedrijfspresentatie maken, was de vraag. Natuurlijk kunnen we dat. Moeten we daarvoor echt eerst langskomen? Absoluut.“Over dit bedrijf is eigenlijk niet zoveel te vertellen”, laat onze gastheer weten na binnenkomst. En als we het bedrijf verlaten:  “Goh, dat er zoveel te vertellen is over onze drukkerij”.

Een fundament leggen, daar begint het mee: kijken, vragen stellen, inlezen en inleven.

Klik hier om uw eigen tekst toe te voegen

Klik hier om uw eigen tekst toe te voegen